In het Meerjarenbeleidsplan 2022-2025 van de VEN is het voornemen opgenomen om over te gaan tot de instelling van een Ledenraad. Deze Ledenraad komt in de plaats van de huidige ALV en zal per juni 2023 geïnstalleerd worden.
Waarom een Ledenraad?
De instelling van een ledenraad past in het streven naar bestuurlijke professionalisering van de VEN. Van de instelling van een Ledenraad wordt verwacht:
De taken van de Ledenraad:
Daarnaast:
Verkiezing
Om tot een Ledenraad te komen wordt er in de periode 1 mei tot 1 juni een verkiezing gehouden. Leden met belangstelling om deel te nemen aan de Ledenraad konden zich tot 15 april aanmelden als kandidaat.
Er zijn 17 zetels te verdelen en er zijn 36 kandidaten die zich hebben aangemeld. Als er maar 1 kandidaat is, voor 1 zetel vindt er in die groep kiesgerechtigden geen verkiezing plaats. De uitslag in die kieskring is dan immers bij voorbaat duidelijk.
Zetelverdeling in de 6 kieskringen:
Leden die zowel gekwalificeerd zijn als Practitioner of Supervisor Volwassenen en als Practitioner of Supervisor K&J mogen zelf besluiten binnen welke kieskring zij zich registreren. Zij hebben in week 15 een e-mail gehad om hun voorkeur aan te geven.
WebElect
Om de verkiezing zo goed, veilig en integer te laten verlopen hebben we als professioneel bureau WebElect gekozen om de VEN te ondersteunen bij deze verkiezing. Zie voor meer informatie: https://www.webelect.nl/
Kiescommissie
De kiescommissie controleert of de verkiezingen rechtmatig verlopen. In de kiescommissie zijn vertegenwoordigd: Jacqueline Veldman-Keers, Marjon Peters en Meta Oldenziel.
Tijdelijke Ledenraad
De tijdelijke Ledenraad heeft als opdracht om kandidaten te werven voor de verkiezing van de Ledenraad. In de tijdelijke Ledenraad hebben zitting genomen:
Tijdlijn